MORE ON NAJIB'S STRATEGY FOR WINNING 16

1. Najib fears financial support for the opposition. To stop this Najib resorts to threats and harassments against potential donors to the opposition.

2. This takes the form of squeezing individuals and companies for extra income and corporate taxes. The Income Tax people visit the potential donors and demand to be paid more taxes.

3. The records show that these people have paid all their taxes. But Income Tax people would reclassify allowances and make them taxable. Tax would be demanded on these newly taxable items and back dated by 10 or 20 years. Suddenly the tax payers find that they have to pay millions in back taxes.

4. They may protest and refuse to pay. The tax people will blacklist them and seize company books and other records. With this business had to stop. The losses would be huge.

5. Court procedures can take years. The losses would mount. Sometimes passports would be confiscated, again obstructing business.

6. Desperate, the tax-payers would bargain with the tax-collector. He would agree to pay a lesser amount and plead for payment in instalments. Sometimes the tax department would agree. But the tax payers are warned not to donate to opposition parties; not even being seen near them.

7. With that not only will the opposition be deprived of funds but the Government would collect more taxes. At a time when businesses are not doing well, the Government records more taxes being collected.

8. Another form of harassment is to accuse the businessmen of money laundering. No evidence need to be shown that this crime has been committed. The accusation alone is enough for the Government to freeze the accounts of the individual or company in the banks. With the funds frozen, business cannot be done. And of course no donation to the opposition can be made.

9. The victim would appeal. He would agree to a fine of a good portion of his money. But he must agree not to donate to the opposition parties, not even to continue friendship with certain individuals.

10. This type of tax-collecting is unprecedented. But the staff are said to be willing to do illegal things because they may receive a bonus for increasing tax collection.

11. All the signs show that the Government is short of funds. Ministries have been told to cut down on the budget allocated to them.

12. The huge loans taken by 1MDB and by the Government itself need to be serviced and paid. By the end of July, IPIC was paid USD 600 million. There are USD 600 million more to be paid by December 17.

13. The Government had hoped to borrow 55 billion for the East Coast Rail Link from China. There is no way the ECRL can earn enough money to repay this huge loan.

14. All the signs show the Government will not be able to meet even its normal obligations in terms of operation and development.

15. But the Government is spending more money to counter voter sentiment against Najib and his Government. Najib believes if the amount given is big enough, the voters would vote for him.

16. Currently Felda settlers are up in arms over the debts they had to take to purchase FGV shares and for replanting. Basically Najib promised to wipe out these debts with Government money.

17. His latest decision is as follows:

a) For 94,956 Felda settlers he will give RM 5000/- each (total RM 474,780,000).

b) Those who lost money because of the fall in the price of FGV share they had bought would get a gift of RM1800/- each.

c) Settlers who had left the Felda scheme will get all these incentives if they choose to rejoin Felda within 6 months.

d) For armed force Veterans a new pension scheme will be given to those veterans who were not eligible for pensions.

e) For the chairman and secretary of the Village Development Committee (JKKK) monthly pay of RM900 and RM300 will be paid as meeting allowances. There are 33, 000 Chairman and Secretaries. (cost RM350 million per annum).

f) Fisherman will be paid RM300 pm (Cost RM54.4 million)

g) Lots more money including BRIM would be given to all categories of people, increasing as elections approaches. Basically these are bribes, blatant bribes which are against the law.

18. Where will the billions given out come from. Government has a limited amount of money. Government may borrow but repayment cost money. Failure to repay may result in the country being declared bankrupt. Truly Najib is dragging the country to bankruptcy.

19. But now comes the ultimate blow. Prevent the opposition from offering an alternative to BN in the coming election. To do this all the Government has to do is to refuse or delay the registration of the Pakatan Harapan Coalition and to deregister Parti Pribumi Bersatu Malaysia, the party of choice of UMNO dissidents and UMNO supporters among the voters.

20. But Najib will still lose. The opposition can fall back on Plan B and Plan C.

16 thoughts on “MORE ON NAJIB'S STRATEGY FOR WINNING

  1. rcht86 Jan 5,2018 10:48 AM

    Good morning Tun,

    In order to win over BN, the opposition has to do something different from BN.

    May I suggest that for PH’s political manifesto, if PH is able to form the government in this coming election, the Prime Minister and Finance Minister should not be the same person. This is to prevent abuse of power and also to provide check and balance.

    Additionally, if the PM is incompetent or has abused his power, other party members can vote the PM out from his position.

    Take care Tun. We fellow Malaysians are with you for the coming election.

    Good luck!

  2. Sri Sense Dec 18,2017 11:01 AM

    Salam Tun

    Sekarang ini heboh pasal public listed company THHeavy conducted their own court convene creditor meeting. This public listed company tak mampu nak bayar hutang supplier. Banyak contractor Melayu Bumiputra bakal tutup kedai syarikat.

    THHeavy dulunya nama Ramunia Holdings tapi setelah Tabung Haji ambil alih nama tukar jadi THHeavy. Ada juga kata Felda juga mengalami nasib yang sama.

    GLC kan ke syarikat milik gomen. Gomen sekarang kan ke BN!

  3. sibotak Dec 18,2017 7:13 AM

    Najib tak pandai menyanyi dan menari
    Nak salahkan tanah tinggi rendah
    Inilah akibatnya kita memilih Pemimpin Bongok dan Bengap lagi Bahlul

  4. Queenie Dec 17,2017 8:51 PM

    Salam Tun. Apa pendapat Tun mengenai budget besar setiap tahun untuk sjkc dan sjkt. Saya nampak (dari luaran bangunan) sekolah sekolah tersebut terlalu mewah jika dibandingkan dgn sk. Berbilion budget utk sekolah yg hanya boleh dinikmati oleh segelintir rakyat. Saya merasa kesihan dgn najib kerana sentimen masyarakat yg cuba disogok dgn dana yg begitu besar tetap tidak berubah. Mereka tetap tidak akan mengundi BN.

  5. musato Dec 17,2017 9:16 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Alhamdulillah niaga semalam.

    Dalam beberapa orang yang saya jumpa dan saya utarakan berkenaan isu politik semasa di kedai saya, kebanyakan di antara mereka sebenarnya bimbang mengenai perkembangan pengaruh politik DAP.

    Pendapat seperti pn Hajar, bakance, HBT pun tidak salah.

    Pendapat pendapat ini adalah pendapat mengikut perasaan kaum masing masing.

    Orang Melayu punyai dilema tersendiri seperti mana kaum Cina punyai dilema tersendiri.

    PAS terlebih dahulu sertai Pakatan Rakyat dan pernah dikatakan mahu ‘mendakwah’ DAP.

    Namun tidak kelihatan apa apa pun. Mungkin itu adalah gambaran dan perkataan politik semata mata.

    Perkara ini telah saya tuliskan/bincang berkenaan ‘dakwah’ dalam isu memali dan ‘dobi muslim’. Saya tidak pasti jika Tun telah ambil nota tentang perkara ini atau tidak.

    Sebab Tun sibuk dengan urusan perjalanan politik semasa, sedangkan apa yang saya tulis/bincang tentang ‘dakwah’ itu adalah berkenaan perkara masa akan datang.

    Perkara yang akan saya lakukan jika saya berkuasa.

    Bukan berkenaan tuhan hijau, tuhan kuning atau tuhan biru seperti tanggpan balance tentang ‘dakwah’.

    Manakala Tun sendiri menyalahkan ‘orang agama’ tentang dakwah ini.

    Pendapat tentang ‘dakwah’ ini sesuatu yang boleh diperkembangkan lagi. InsyaAllah. Setakat ini dulu.

    Terima kasih Tun.

  6. asahamat Dec 16,2017 11:41 PM

    Assalamualaikum wbt Tun.

    Najib MO1 adalah punca kpd masalah ekonomi kita kini dan 5-10 tahun akan datang.

    (2) Di antara PH yg saya kira pakar bab dosa2 Najib MO1 adalah Rafizi. Dia hebat bab 1MDB. Dia ada detail bab Felda. Dia lama dah cungkil bab Pencen Tentera. Dia kira pakar bab2 songlapan di TH, KWAP dsb.

    (3) Rasa2lah Rafizi ini boleh jadi aset terbaik utk pin down Najib MO1 di Pekan dan pecahkan UMNO di Pahang dan Trengganu. I think you know what I mean.

    (4) Rafizi has nothing to loose jika dia “tinggalkan” Padan n ambil Pekan, Pahang n Trengganu as his attack base. In Shaa Allah Rafizi can create chaotic di Pekan, Pahang dan Trengganu. Spillovernya pasti
    ke Besut n Kelantan ….

  7. arim Dec 16,2017 6:26 PM

    To those who are die-hard supporters of Najib; let me remind you. If you are a government servant , a government pensioner or government dependent; you will not get paid if Najib is still in power after GE14. Najib has caused businesses to close down. Thus, there will be no corporate tax, income tax and GST for the government to collect. Basically Najib has killed the goose that lays the golden eggs.

  8. Hajar Dec 16,2017 3:34 PM

    Salam Yang Amat DiHormati dan DiSanjungi Tun,

    Mohon izin Tun (pendapat saya agak berlainan):

    1. Rejim Najib memang giat menggunakan wang (‘Cash is King’) untuk memikat hati rakyat.

    2. Tetapi, bukankah mereka banyak MENCIPLAK dan meniru IDE Pembangkang?

    3. Lihat saja bajet-bajet Negara dan Negeri2 untuk tahun 2018. Nampak macam sama saja…

    4. Siapa yang lebih ke hadapan dalam strategi pemberian WANG TUNAI ini?

    5. Saya ingat lagi masa PRU-13; saya dapat senarai janji2 Pembangkang yang rata2 berpaksikan pemberian wang tunai. Truly, ‘CASH IS KING’. Dan, macam2 dijanjikan percuma…

    6. Saya mula MENYAMPAH dengan rejim Najib bila mereka mula terikut-ikut ide ‘menyogok’ rakyat dengan wang tunai.

    7. Amat sukar untuk kita jangka apa yang akan berlaku jika Pembangkang (PH) memerintah. Saya amat menyampah dengan rejim Najib, namun masih boleh melihat/ menilai dengan nyata dan rasional (waras) apa yang berlaku di depan mata. Saya bukan hipokrit.

    8. Kualiti air di kawasan saya amat rendah – kuning memanjang (keruh). Tapi dapat subsidi 🙂 ! Berbaloikah? Kesihatan lebih penting dari wang ringgit.

    9. Jika bisnes ‘maksiat’ semakin berleluasa / bercambah (cukai hasil bertambah – negeri tambah kaya), jika saya dapat 6 bulan bonus pun saya tidak akan berasa gembira. 🙁 .

    10. Sekarang, “tepuk dada tanya selera”. Fikirkanlah apa yang terbaik untuk diri sendiri. Saya harap tiada yang ‘sentap’ dengan pendapat saya ini (KEBENARAN amat pahit).

    Rujukan-rujukan (‘Cash is King’):

    https://www.malaysiakini.com/news/400656

    https://www.bharian.com.my/berita/wilayah/2017/11/349701/kedah-beri-air-percuma-20m-padu

    http://www.utusan.com.my/berita/terkini/terengganu-beri-air-percuma-1.571079

    http://www.mynewshub.cc/terkini/90976-pengguna-nikmati-subsidi-air-sejak-2008/

    http://www.kosmo.com.my/negara/bantuan-khas-rm2-000-kepada-penjawat-awam-1.558077

    http://www.astroawani.com/berita-malaysia/penjawat-awam-johor-bakal-terima-imbuhan-melebihi-rm1-500-160219

    Terima kasih Tun.

    – Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Tun sekeluarga –

  9. asahamat Dec 16,2017 2:32 PM

    Assalamualaikum wbt Tun.

    BN ada Majlis Tertinggi (MT) BN. Sama dgn model MT UMNO kot.

    (2) PAS amalkan Majlis Sura (MS). MS depa kira hak depa kategorikan “hebat dalam hukum hakam Islamlah”.

    (3) PH ada Majlis Presiden (MP). Ikut apa Muhammad Sabu (Mat Sabu) kata, Tun bersikap sudah lain dlm MP ini ie Tun tak dictate. https://www.youtube.com/watch?v=4E6zxMIfrU4&feature=share. Dari nada itu, nampaknya Tun “mungkin” sangat telah berubah. Demokrasi Tun amalkan dan suburkan di MP PH. Tahniah. Syabas. Teruskan. Kembangkan.

    (4) Zaman SAW dan apalagi para Khalifah Arasidin, depa ada Apanama Majlis Mesyuarah ka (?) ie katalah MM. MM depa adalah para cerdik pandai dlm bidang masing2 serta kumpulan jujur berwibawa. Kira2 kumpulan Ulama & Professional dlm pengertian Islam yg sebenarlah.

    (5) Kelemahan sistem
    Kjaan Msia kini punca utamanya adalah bila UMNO dlm BN ka, dalam Kabinet ka, depa paling berkuasa. Malah kuasa itu terletak dlm tangan satu tubuh ie Presiden UMNO yg juga Perdana Menteri. Kuasa ini, jika diguna cara baik, baiklah. Tetapi bila penggunaan kuasa bagai Raja bertahta di hati, rosaklah kita. Presiden UMNO, Pengerusi BN, Perdana Menteri Msia, dia terlalu berkuasa, tiada check mate. Raja2pun kalah. Itu punca segala masalah kita.

    (6) Tak perlu nak tuding jari kata Tun puncanya. Itu hujah subjektif dan tiada untung utk berdebat sebegitu. Mara maju ke depan harus menjadi tumpuan kita.

    (7) So now Tun, wajar Model MP PH dijelaskan @ diperincikan kepada rakyat sebagai cara utk PH nanti merobah cara keputusan2 penting Negara akan dibuat. Saya kira inilah tranformasi institusi asas yg sangat penting yg rakyat harapkan. Parlimen, Dewan Negara malah DUN kita kini sudah jadi Pentas Lawak kalau tidak Gelanggang Tomoi. Tidak berguna.

    (8) Apakah perbedaan ketara MP PH berbanding MT UMNO/BN dan MS PAS. Apakah kesamaan MP PH dgn MM (?) SAW dan Para Khalifah Arassidin. Bagaimana ianya akan mencorak Parlimen, Dewan Negara, DUN, Kaninet dan bahkan institusi2 Kjaan kemudiannya dlm
    Kjaan PH membina Kjaan ABC – Amanah, Bersih, Cekap (dan saksama).

    (10) Time to focus to what the best you can deliver.

  10. budak pengakap Dec 16,2017 8:46 AM

    Nak derma ada macam-macam cara baru-baru ni Tun ada lancar website DIY harapan satu kit berkempen yang berkesan so ada lah makna untuk kita sama-sama berkerja walaupun tak dibayar ini lah kesempatan yang boleh kita sumbang…bagus idea Tun ni otak bergeliga Selamat..Tun

  11. sibotak Dec 16,2017 8:26 AM

    Najib is never an Economist nor He is a Politician
    Nor He is a Professional in any Career
    Nor He is a Religious Foundations

    He is Simply An Idiot running a Prime Very Important post in Malaysia
    That make us Malaysian today and also Tun Mahathir another Big Idiot to
    Elect him as an Idiot. So as the UMNO today another Big Idiot
    Which UMNO today did nor change its attitude when Big error is identified

    We all Malaysian has the Duty to amend these Idiotic Mistakes
    Its alike The Typical Malays excuses
    When their business Failed they always loves to put the blame on others
    Oh….Kena buat orang
    Orang kena benda anaeh
    Kawan aku jalan depan mata….bolih tak nampak kedai aku
    Nasi aku baru masak dah berulat
    Typical Malay excuses …..It goes along and blends with Najib
    Whatever He do its a Failure…1MDB ? Dealings with Spore Govt ?
    Dealing with US ? His Investment in Singapore ? His accomplishment with China ?

    We Malaysia are like Santa Claus wearing tore torn dressing with Big empty pocket
    We earn Nothing but Losing so much that we need to Pawn our Land

  12. musato Dec 16,2017 7:54 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Lama tak jumpa member lama. Bila lepak di kedai makan, banyak orang boleh jumpa dan borak panjang.

    Semalam bertegur sapa dengan orang yang pernah belajar di UK dan berkerjaya. Tuan Hakim mungkin takkan lepak di kedai makan. Jadi, kemungkinan besar perjumpaan seperti ini tidak akan berlaku, kecuali dengan izin Allah swt.

    Soalan pertama tengok saya niaga kecil kecilan adalah “susah hidupkan?”

    “aku tengok kau rajin cari rezeki, ke sana ke mari”

    Ini adalah kehidupan bro. Gembira. Hati senang. Kepala lapang.

    Tapi pesan saya, walaupun anda belajar undang undang, yang mana ramai antaranya adalah dikatakan ‘liberal’, bersatulah menentang korupsi.

    Jangan sesekali berfikiran, jika yang korup ini jatuh dan digantikan dengan orang lain, adakah korupsi pasti tidak akan berlaku?

    “Jaga diri dan anak isteri sudahlah”.

    Mungkin kita berfikir kita macam ini, maka orang lain pun macam itu.

    Sedekah, amalan baik dan doa anak yang soleh itu sahaja yang akan kita tinggalkan selepas mati.

    Nilai nilai murni dan keyakinan kukuh berkenaan Islam perlu ditekankan dalam kehidupan seharian. Bukan oleh orang lain. Tetapi oleh hati dan diri anda sendiri.

    Selamat maju jaya kawan.

    Terima kasih Tun.

  13. milshah Dec 15,2017 2:57 PM

    Assalamualaikum Tun,

    Ramai penganalisis politik berkata Najib akan tetap menang disebabkan orang Melayu terutama dari luar bandar akan terus menyokong Najib.

    Saya tidak setuju. Kurang cerdik sangatkah orang Melayu kampung sehingga menyokong Najib secara membabi buta atau kerana disogok dengan dedak?

    Semua orang akui orang bandar akan sokong Harapan. Demikian juga kaum bukan Melayu. Kelompok terakhir adalah penduduk Melayu luar bandar. Semua pihak akui kemenangan PRU 14 adalah bergantung kepada penduduk Melayu luar bandar. Kelompok melayu luar bandar adalah ‘the last frontier’ untuk Harapan kuasai.

    Nak harapkan Sultan tidak mungkin kerana mereka adalah ‘above politics’. Jadi kita kena harapkan rakyat jelata untuk membela nasib bangsa kita.

    Bebalik kepada soalan tadi, adakah setiap kali PRU orang melayu akan sentiasa sokong BN? Tidak, pernah sekali pada PRU 1997, pada kemuncak gerakan reformasi, orang Melayu secara berduyun-duyun mengundi Pakatan. Kalau bukan kerana orang cina mengundi BN, mungkin BN telah kalah.

    Jadi tidak betulah kalau berkata melayu kampung ini kurang cerdik akan menyokong BN selama-lamanya walaupun calon adalah lanun.

    Ianya pernah berlaku di tahun 1997, wujud tsunami Melayu. Kalau situado yang sama dapat diulangi pada PRU 14, insyaAllah Harapan akan menang.

  14. Hang Jebat Derhaka Dec 15,2017 11:03 AM

    Assalamualaikum Tun,

    Minta maaf nak tumpang mencelah.

    Masih ramai yang tidak yakin betapa kerajaan yang ada hari ini adalah amat boros dan kuat berhutang serta mempunyai integriti yang sangat meragukan. Satu resepi yang sangat sesuai untuk kebinasaan. Saya merasa bersyukur bahwa Tun telah dapat berkongsi pandangan Tun dari kacamata seorang yang telah bijak mentadbir negara selama 22 tahun.Tapi mungkin juga masih ramai tidak dapat membaca entri Tun. Wallahua’lam.

    Walaupun polisi Tun tidak menggalakkan wang percuma seperti DS Najib, tetapi harga barang murah, ringgit kukuh, harga rumah murah, harga minyak murah, produktiviti dan ekonomi sangat rancak sehinggakan peringkat orang bawahan pun dapat merasa kontrak kerajaan. Hakikatnya hidup dizaman Tun lebih mewah berbanding sekarang (fakta bukan auta). Budak2 Gen Y mungkin tak faham ini kerana mungkin mereka baru lahir pada zaman itu.

    Masalahnya ialah orang kita hari ini masih lagi terbelenggu. Dibelenggu dengan segala berita gembira dari media arus perdana. Dibelenggu dengan segala wang percuma yang diberi, dibelenggu dengan xenophobia, dibelenggu dengan takutnya kita kepada DAP. Dibelenggu dengan semata2 sentimen palsu.

    Bebaskan diri anda dari belenggu sentimen. Kembalilah kepada fundamental. Pilihlah satu antara dua yang lebih selamat dan progresif berbanding dengan yang agresif tetapi banyak berjudi.

    Wassalam

  15. rimba.emas Dec 15,2017 12:15 AM

    Salam Tun.

    1. Dalam keadaan ekonomi rakyat yang telah merosot sekarang ini sepatutnya rakyat yang tiada jawatan seperti JKK atau gaji di paras rendah tidak patut menderma walau pun katanya ikhlas jika pada waktu itu adanya golongan berada yang memohon derma pada hadirin yang hadir.

    2. Pelik tidak sesuai dengan keadaan katanya seorang pejuang golongan miskin dan hendak menghapus beban seperti GST sebaliknya mohon derma rakyat miskin yang hadir ceramahnya.

    3. Rakyat terbeban sebab wangnya semakin berkurangan yang berjanji untuk menghapuskan GST pula di dapati wang gaji dalam belasan ribu ringgit.

    4. Justeru GST wajib di hapuskan jika kami rakyat telah memenangkan Pakatan Harapan.

    5. Jangan pula adanya berbagai alasan supaya GST tidak dapat di hapuskan sepenuhnya. Bila ini tidak dapat dilakukan bermakna sahlah ingin jawatan kerana gaji dan kuasa yang ada.

    6. Cukai itu menjadi haram bila ia di salah gunakan.

    7. Malah derma yang salah guna adalah sia-sia tampa pahala malah menjadi dosa pula.

    Wallahua’lam.

  16. Sri Sense Dec 14,2017 10:39 PM

    Salam Tun

    Memang saya ada dengar a few public listed companies kena, malah ada director2 of public listed companies pun turut terseret, harga saham pun turut jatuh, sape la nak melabur dalam company yang dalam crisis.

    I think its ok kalau corporate tak dapat donate, personal donation dari rakyat jelata masih boleh, 5, 50, 500, 5000, seberapa yang mampu. Pemberian ikhlas. Kalau Tun nak, saya pun boleh bagi. Taklah sampai ribu2, puluh2 tu no hal. Sehari saya tak makan minum kat Coffee Bean, tak mati pun. 🙂

    Take Care, Tun.

Leave a Reply