RETIREMENT 54

1. Some people seem to be annoyed that a 90+ man is not doing the natural thing for people of 90 i.e. rest, play with grandchildren and prepare for the next world.

2. Yes, I am not doing the right thing for a ninety year old. It is not always my choice. I am responding to the appeals by numerous groups of Malaysian people for me to do “something”.

3. Very early after Najib took over the premiership a lot of people, mainly Malays but also non-Malays seemed to be unhappy with Najib’s leadership and direction. Small businesses and contractors had to fold up because they were unable to compete.

4. Yes, he was doing away with the alleged cronyism by me but they claim his cronyism is working against them. The private sector could not be penetrated by them. They needed Government’s positive discrimination.

5. When Najib did away with affirmative action of the NEP they lost everything. And they came to appeal to me.

6. Other groups were not happy with his economic policies, his 1Malaysia slogan, his foreign policies etc. They all came to ask me to “do something”.

7. I did. I conveyed their criticisms to Najib. He did not respond at all.

8. Then came the 1MDB affair. They pointed to all the wrongdoings that Najib did e.g. borrowed 42 billion Ringgit at high interest and 10% commission, failed to do due diligence when investing billions, kept money in dubious places, being too close to Jho Low, a total outsider etc.

9. By then I felt that something must be done to stop Najib. The country was losing lots of money. I informed Najib I could not support him any longer. Then I decided to resign from UMNO.

10. Now it is no longer about people urging me to do something. Now I feel a need to stop Najib from further damaging the country.

11. To cut a long story short, I found that the rule of law has been nullified by Najib. The IGP and the AG protect him from due process. Even Parliament has been rendered toothless, incapable of representing the views of the people who elected the members and totally incapable of having a vote of non-confidence against Najib’s administration.

12. Najib has not been deterred by the open accusation that he had stolen public money. He is continuing with his disastrous line of action. He is borrowing even more money despite not being able to service and repay the 42 billion Ringgit he had borrowed for 1MDB.

13. He is now borrowing 55 billion Ringgit for the East Coast Railway, and another 50 billion for the high-speed train. He is now going to build the Pan-Borneo Highway costing 16 billion when it is known that the Government cannot meet the budgeted expenses for all the Ministries.

14. The country must certainly become bankrupt because there is no way we can pay this huge debt. Alternatively we will have to sell all our assets to raise the money.

15. Already we are seeing some of our most valuable assets being sold. The TRX and Bandar Malaysia, Sungai Besi are two of the most valuable. But we will have to sell land for the East Coast Railway. The sale of Edra is an example.

16. With all these things happening it is hard for a ninety year old citizen just to sit still and play with grandchildren. Yes I am preparing for the Akhirat but Allah be praised, I still have time on my hand to do other things. And the other things I can do is to lend some ideas on preventing the damages that is being done to the country by Najib.

17. So this old man will continue to contribute to the campaign to change the government of Malaysia.

54 thoughts on “RETIREMENT

  1. anti rasuah Dec 29,2016 8:33 AM

    Assalamualaikum Tun.

    Saya sememangnya cukup “respect” dengan watak insan yang bernama Mahathir Mohamad dulu, kini dan selamanya.

    Beliau adalah seorang pejuang moden dimana berjuang sebelum dikenali, era menteri hingga ke Perdana Menteri dan selepas dikenali di seluruh dunia hingga kini.

    Tiga fasa era hidupnya penuh dengan perjuangan untuk memajukan Malaysia tercinta.

    Kriteria seorang pemimpin dan perjuangan politik adalah tulin dan tiada tolok gantinya. Sikap berterus terang membidas pemimpin dalam mahupun luar negara yang mengamalkan dasar “berat sebelah” adalah kekuatan yang tersemat dalam jiwanya. Kehebatan seorang pejuang moden bukan terletak pada kekuatan fizikal tetapi pada kekuatan mental dan kebijaksanaan seorang pemimpin melontarkan kata-kata, idea dan tindakan diwaktu yang diperlukan. Justeru itu, lahirlah negara Malaysia yang semakin dikenali dan disegani oleh pemimpin negara-negara maju mahupun negara miskin dunia.

    Ianya berbeza dengan pemimpin Malaysia seperti Abdullah Badawi dan anak Tun Razak di mana Malaysia semakin terkebelakang dari sudut ekonomi, kemajuan dan rohaniah jika dibanding dengan negara-negara Asia Tenggara mahupun kebanyakan negara di dunia. Satu perbandingan ini boleh dilihat dengan nilai matawang negara yang kian merosot dalam tempoh 3 tahun kebelakangan ini berbanding dengan majoriti negara dunia lain.

    Saya pinjam kata-kata dari penulis di atas KibDahLan :

    Ya AlLah ya Tuhan yang Maha Agung, Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Selawat dan salam buat junjungan kami yang mulia yang juga kekasihMu Muhammad saw serta sahabat dan ahli keuargaNya, kami mohon keampunan dan keberkatan buat ibubapa kami dan diri kami, kaum keluarga dan guru-guru kami, serta seluruh muslim dan mu’min hamba-hambaMu, dan juga para ulama dan umara’ yang memimpin kami selagi mana mereka mengimaniMu dan berada di landasan Mu.. kami bertawassul kepada amalan kami yang hanya Engkau yang berhak menilai, memilih dan menerimanya untuk mendengar dan menerima doa khusus kami supaya Engkau memberkati pemimpin kami Dr. Mahathir Mohamad dengan kasihatan tubuh badan, ketenangan, kesejahteraan dan kemenangan di dalam perjuanagan berserta istiqomah dan amalan di dunia dan akhirat.
    Selawat dan salam buat junjungan kami yang mulia yang juga kekasihMu Muhammad saw serta sahabat dan ahli keuargaNya, dan segala puji pujian hanyalah berhak untukMu. Ameen AlLahumma Ameen.

    Wassalam.

  2. HBT456 Dec 25,2016 11:12 PM

    30. Diam2 ubi tidak semestinya bermaksud berisi.

    31. Ia berkemungkinan ahli2 politik tempatan khususnya non malay dah patah hati, dah tak mahu cakap apa2 pun.

    32. Jika umno, pkr dan pas rasa protecting the cause of rohingya refugees is more important, then, it is them to tell the malay voters.

    33. Whenever general election is called, dont you feel ugly for keep playing the racial and religion sentiment to cover your own mistakes?

  3. HBT456 Dec 25,2016 10:41 PM

    27. http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/12/25/be-stern-in-enforcing-laws-on-heavy-vehicles-says-johor-exco-member/

    28. It is always easy to blame the operators who run the business.

    29. Mas and air asia also kena accidents, why as excco, you didnt say anything?

  4. HBT456 Dec 24,2016 9:34 PM

    18. If pkr is not dsai, things will be much more less complicated.

    19. If pkr is not dsai, transition of power is less destructive at state and federal levels.

    20. If pkr is not dsai, the merger of pkr, amanah and dap, can serve to balance out the power at the top more equally and fairly.

    21. Mr trump needs a new platform to make america great again.

    22. To avoid war or attacks from the war-torn countries in the middle east, it definitely would be less destructive to choose china as the platform.

    23. Beijing central government will welcome that.

    24. Ada kritik, baru boleh nampak, baru boleh bikin.

    25. I would prefer to think what he did was what he thought was right with the full supports from his component parties.

    26. The rest is history.

  5. KibDahlan Dec 24,2016 10:54 AM

    Assalam YBhg Tun,

    I quote U.. “With all these things happening it is hard for a ninety year old citizen just to sit still and play with grandchildren. Yes I am preparing for the Akhirat but Allah be praised, I still have time on my hand to do other things. And the other things I can do is to lend some ideas on preventing the damages that is being done to the country by Najib…So this old man will continue to contribute to the campaign to change the government of Malaysia.”

    My sincere prayer : Ya AlLah ya Tuhan yang Maha Agung, Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Selawat dan salam buat junjungan kami yang mulia yang juga kekasihMu Muhammad saw serta sahabat dan ahli keuargaNya, kami mohon keampunan dan keberkatan buat ibubapa kami dan diri kami, kaum keluarga dan guru-guru kami, serta seluruh muslim dan mu’min hamba-hambaMu, dan juga para ulama dan umara’ yang memimpin kami selagi mana mereka mengimaniMu dan berada di landasan Mu.. kami bertawassul kepada amalan kami yang hanya Engkau yang berhak menilai, memilih dan menerimanya untuk mendengar dan menerima doa khusus kami supaya Engkau memberkati pemimpin kami Dr. Mahathir Mohamad dengan kasihatan tubuh badan, ketenangan, kesejahteraan dan kemenangan di dalam perjuanagan berserta istiqomah dan amalan di dunia dan akhirat.
    Selawat dan salam buat junjungan kami yang mulia yang juga kekasihMu Muhammad saw serta sahabat dan ahli keuargaNya, dan segala puji pujian hanyalah berhak untukMu. Ameen AlLahumma Ameen.

    Wassalam

  6. Ingat Akhirat Dec 23,2016 11:23 PM

    Karl,
    Najib doing his job well..??
    Ha Ha Hah…… HAH HA HA HAHH
    HA HA HAH HAH…
    I just can’t stop laughing….
    HA HA HAH HAH…

    Go play your Musical Chairs Karl dear

  7. johnmansfield Dec 22,2016 7:47 PM

    Dear Tun,
    In the West they have a saying,normally said in jest to those entering their golden years… ‘Only the good die young’. There are some who may refer to you as being a ‘Badass’
    I prefer to think of you as someone who tries to do what he thinks is right.
    All the best,
    John Mansfield

  8. adelheid Dec 22,2016 5:33 PM

    Dear Tun,

    Fly high and proud Tun Mahathir. We stand by you.

  9. alshahbandar Dec 22,2016 5:19 PM

    Assalam Tun

    Kami semua berdoa agar Tun berdua akan tetap sehat walafiat, dipelihara Allah dan diberi tenaga untuk terus menegakkan keadilan di negara kita. Negara masih memerlukan Tun.

    Yang benar tetap yang benar dan Allah tetap bersama orang yang benar.

  10. pasopugal Dec 22,2016 4:54 PM

    Najib learn to steal by observing you in 22 years at helm

  11. Hang Jebat Derhaka Dec 22,2016 2:50 PM

    Assalamualaikum,

    Right now I am starting to feel the real chill in my spine. At first I thought our damage is just going to be just that 53 billion debts from 1MDB. Now the amount grows bigger by time. What we knew is that weak and corrupted country can be slowly ‘acquired’ through debts. This would happen to us.

    BN people will laugh and say, our debts are not even comparable to other country. But we may have learned the real fact a little bit too late.

    China is on its spending spree all around the world. Buying Malaysia will be a piece of cake. How do we get the assurance that our leaders who sign deals can resist their temptation from profiting it.

    You really made me really scared by now Tun.

  12. Tun Perak Dec 22,2016 1:02 PM

    Assalamualaikum,

    Kerja adalah ibadah apabila niat dan perlaksanaan adalah kerana Allah. It is something like killing two birds with one stone.

    So, retire to focus on akhirat is not necessary as long as kerja becomes an ibadah.

  13. Tun Perak Dec 22,2016 12:59 PM

    Assalamualaikum,

    Nampak gaya, tahun 2017 adalah kurang ceria kerana dividend dan bonus ASB 2016(Amanah Saham Bumiputra) merosot kepada 6.75 sen + 0.50 sen.

    Adakah ini petanda, PAU tidak akan diadakan pada tahun 2017 ?

    Trend kemorosotan dividend ini bermula dari tahun 2002. Nampak gaya pemimpin-pemimpin negara dari tahun 2002 tiada berkarisma dan teliti seperti pemimpin-pemimpin sebelum tahun 2002.

    Inilah jadinya apabila pemimpin tidak teliti dan tidak mampu untuk micro-manage, lantas di ambil kesempatan oleh pentadbir-pentadbir birokrat dan swasta yang kompeten semasa berada di swasta/kerajaan tetapi “hilang” kompeten masing-masing apabila memegang kuasa yang menentukan hala-tuju dana GLC melibatkan kaum Melayu yang terbesar di negara ini.

    Que sera-sera. What will be , will be.

  14. faridina Dec 22,2016 12:51 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Buat sahabat2 kami Rimba Emas dan Aktivis Islam ulasan anda berdua tepat sekali kami ambil maklum.

    Buat Surirumah ulasan dan ayat2 anda yang memperincikan peranan wanita dan kehebatan kaum hawa sungguh bernas sekali kagum sangat dengan tulisan anda.

    Kadangkala ada benarnya kata2 Rimba Emas blog ini sungguh bermanfaat bukan sahaja kita dapat belajar membaca pemikiran hebat seorang Negarawan tetapi dapat berkongsi pandangan hebat penulis2 tetap di sini.

    Hidup Tun!

    Wasalam Tun Berdua.

  15. Karl Iskandar Dec 22,2016 12:04 PM

    It is not so natural when younger people need an old man to fight their cause.

    DrM seems to not have the choice for retirement in view of the fact that there is no capable leader to finish the job.

    Either that or Najib is doing the job too well and not according to DrM’s specifications.

  16. A. P. R. Dec 22,2016 10:38 AM

    Hopefully you will continue on in good health. Merry Christmas 2016 Tun 🙂

  17. Aktivis Islam Dec 22,2016 10:32 AM

    Assalamualaikum Tun,

    Merujuk pada isu Anina yg diketengahkan oleh saudara/i Faridina, diharap segala tindakan yg diambil biarlah telus dgn bukti kukuh kerana itulah asas islam, jgn jadi mcm kes En. Anwar dulu (kami org utara tak minat sgt dgn dia tp keadilan adalah teras islam). Jika masih ragu2 ambil tindakan rehatkan jawatan tertuduh dan siasat terlebih dahulu. Jangan kita jadi mainan fitnah akhir zaman spt yg terjadi di Aleppo Syria. Hampir semua org islam menentang kerajaan Basyar dan Russia tanpa ilmu dan sejarah apa sebenarnya terjadi disana. Propaganda yahudi dan barat berkesan bila kita bertindak melulu.

    Berkenaan persaraan Tun ni, biarlah Tun nak buat apa pon, dah pencen bebas ni takkan nak jaga cucu semata. Lagipon Tun sekadar volunteer dlm menentang kuku besi disini, seronok jg tgk Tun petah berkata2 sbg pembangkang kali ini haha. Harap PPBM tak tersasar dari landasan, semoga berjaya. Jazakallahu khaira.

  18. rimba.emas Dec 22,2016 8:57 AM

    Salam Tun.

    1. Kata bidalan bila ‘Rumah Dah Siap Pahat Pun Berbunyi’. Maaf Rimba Emas bukan nak ‘Jaga Tepi Kain Orang’ tetapi rasa perlu bila kenalan dalam ‘Chedet’ dua tiga hari ini persoal tentang politik cantas mencantas.

    2. Dalam memperingati ‘100 hari’ tertubuhnya PPBM perlu diingatkan juga ahli PPBM tentang pendapat tuan Umranfc dan tuan/puan faridina perkara yang ditakuti budaya kotor dalam berpolitik.

    3. Budaya yang telah ada dalam Parti Politik yang sudah lama ditubuhkan.

    4. Rimba Emas berpendapat budaya politik kotor cara lama ini tidak dapat di elakkan pasti berlaku sebab PPBM mengamalkan keterbukaan dalam menyertai Parti ini.

    5. Di contohkan dalam agama Islam yang dilantik menjadi rasul-rasul penyebar agama Islam ini di lantik oleh tuhannya sendiri iaitu Allah s.w.t.

    6. Di tetapkan pilihan yang terakhirnya iaitu Nabi Muhammad s.a.w , selepas itu tiada lagi.

    7. Rasul-rasul ini di bimbing sendiri oleh Allah s.w.t melalui Malaikat yang tiada nafsu sebaliknya bersifat kepatuhan 100% tampa berbelah bahagi untuk melakukan dosa.

    8. Berlainan dengan lantikan pilihan manusia yang bernafsu serta tidak dapat mempertahankan peratusan dosa lebih dalam keberangkalian.

    9. Malah kelemahan kita membaca soal hati di tambah sifat keterbukaan menyebabkan akan membolehkan seorang yang bersifat seperti perompak 1MDB boleh menyertai Parti PPBM ini.

    10. Apa yang di katakan berlakunya di bicara Shah Alam juga ada Rimba Emas dapati di kelohkan oleh ahli yang menyertai Parti PPBM di Kepala Batas iaitu keluarnya mereka dari parti lama kerana tidak suka ahli politik yang suka merebut jawatan.

    11. Pilihan malalui undi bukan satu cara yang terbaik kerana kalau rakyat yang mengundi lebih ramai yang JAHIL AKAN KEBENARAN maka merugikan pemimpin yang berjuang kerana Allah s.w.t.

    12. Pemimpin terbaik kalah sebab undi lebih kerana adat pertandingan. Undi juga melibatkan semua golongan termasuklah musuh kepada agama ,bangsa dan negara.

    13. Yang terbaik adalah dari Allah s.w.t yang burok adalah dari kita sesama manusia.

    Wallahua’lam.

  19. umranrc Dec 22,2016 8:28 AM

    Salam Tun,

    Mohon lari dari tajuk sedikit Tun.

    Pertamanya,
    PPBM – Parti Pribumi Bersatu Malaysia. Sebuah parti yang ditubuhkan untuk memperjuangkan kebenaran yang mana ahli-ahlinya yang boleh mengundi terdiri daripada warga Pribumi Malaysia yakni, orang Melayu, Melayu Asli, Kadazan, Iban, Murut dan pelbagai lagi masyarakat asli bumi Malaysia ini.

    Apabila kita sebut tentang Masyarakat Melayu ni, ada satu dua perkara yang perlu kita jaga. Yang terutamanya ialah adab dan sopan. Agak-agaknya bagaimanalah untuk kita bakal mempengaruhi minda makcik-makcik serta nenek-nenek kita dipendalaman jika cara kita menampilkan diri tidak membawa ciri-ciri kesopanan orang Melayu? Inilah yang menjadi persoalannya.

    Maaf Dr. Housewife, luahan yang saya nyatakan bukan berbentuk tanggapan dari pandangan seorang lelaki kepada kaum Hawa, tetapi yang sebenarnya sebagai seorang manusia yang telah terdidik didalam keharmonian serta adab resam keluarga Melayu. Janganlah terfikir sebaliknya.

    Tetapi dalam apa juga halnya, penentangan terhadap kecurangan Negara ini harus kita bersatu hati.

    Terima Kasih Tun.

  20. sibotak Dec 22,2016 6:43 AM

    Seharusnya TV3 ,2,1 mesti ada series untuk Tun
    Setiap pagi Minggu atau malam Sabtu
    Series bagi Tun sebagai seorang Tua 91 Tahun
    Memberi Ilmu juga Nasihat pada genegrasi Muda
    Hal kisah Liku liku hidup juga politik Dunia

    Sebaiknya Najib , juga pengikut beliau bersama pakai
    Sarung & Baju Kurung duduk Bersila depan Tun mendengar nasihat & pengalaman Tun
    Ini baru betul daripada Najib & Samdol membabi buta menerajui Kerajaan
    Duduk bersila , buat catatan dengar nasihat Tun
    Itu sebablah si Jho Low budak hingusan bolih tipu kau orang sampai berbillion
    Singapura pun amik kesempatanlah akan kelembikan kalian
    Macam Lempuk aku Tengok

    Dengar nasihat Tun
    Jangan nak melawan. Tun kan warga Emas yg Berkilauan
    Tun masih segar pemikiran beliau
    Ini Najib nampak Rosmah je dah terkencit
    Macamana nak terajui Malaysia

  21. faridina Dec 22,2016 6:09 AM

    Ralat dan Pembetulan:

    Kami tahu ini semua bukan kehendak ayahanda Tun seorang NEGARAWAN yang pragmatik….

  22. faridina Dec 22,2016 6:04 AM

    Salam Subuh Ayahanda Tun,

    Mohon tambah seperenggan dua lagi biar terlepas apa yang terbuku di dada kerana selepas ini kami akan barang pasti boleh melupakan episod hitam ini.

    Orang-orang kecil juga ada prinsip kerana percaya PILIHAN PERTAMA SEPATUTNYA PILIHAN YANG TEPAT sebab masa bukan dipihak kita untuk bereksperimentasi.

    Kita tiada masa untuk diajak dan mahu diajar main politik kotor – politik pilih bulu, pilih puak, pilih juak atau lebih tepat lagi politik kroni moni.

    Kami tahu ini semua bukan kehendak ayahanda Tun seorang Negative yang pragmatik dan tidak suka bermain politik yang tentunya bersependapat bahawa pasukan yang telah dibentuk haruslah diperkuatkan lagi dalam usaha menumbangkan musuh no.1 negara dan kuncu-kuncunya.

    Kami orang baru berpegang pada prinsip jika sebagai parti 100 hari ini sudah mula memertabatkan dan menobatkan budaya jatuh menjatuh ini maka apa-apapun boleh terjadi dalam 200, 300, 400 hari dan segala tumpuan akan dipersia-siakan pada usaha jatuh menjatuh sesama sendiri dan bakal hilang fokus pada usaha terpenting menumbangkan si Kleptokrat durjana.

    Prinsip parti tersasar jauh dari prinsip kami maka jalan mudah untuk tidak menjadi orang suruhan sesiapa sahaja yang berpaksikan budaya seperti ini ialah lebih baik berusaha secara sendirian berhad berkempen dengan keluarga, saudara mara dan kenalan jauh dan dekat untuk menjatuhkan rejim Najib Razak.

    Biarlah orang-orang yang seasoned dalam berpolitik main politik biarlah mereka rebut merebut jawatan sesama mereka dan kepada bakal-bakal YB selamat berebut kerusi jangan tersipu-sipu sudahlah kalau tak dapat kerusi (pinjam ayat bonda Tun Siti 🙂 ).

    Akhir kalam buat ayahanda Tun kami sedar betapa berat hati Tun membenarkan DS Mukhriz memegang jawatan Timbalan Presiden kerana tidak mahu dilihat mengamalkan konsep favouritism atau dianggap menubuhkan parti ini semata-mata untuk karier politik anak sendiri tetapi apa boleh buat DS Shafie Afdal telah membuat pilihan menubuhkan parti sendiri untuk sasaran rakyat tempatan Sabahnya.

    Salam kasih sayang buat Tun berdua yang tidak berbelah bagi tetapi tak sayang langsung nak tinggalkan parti yang bakal jadi signifikan jua tanpa rasa ralat kerana kita ambil maklum acuan sebenar BUKAN ditangan Tun.

    Wasalam Ayahanda Bonda Rakyat.

  23. khai Dec 22,2016 12:10 AM

    Salam tun…kenapa sekarang ni tranlate bahasa melayu tiada ye?selalunya dua2 bahasa ada.saya kurang bahasa english ni.mintak pencerahan….kalau boleh la…

  24. HouseWife Dec 21,2016 11:36 PM

    Assalamualaikum Tun,
    Tun, si nazri dah tak mau ‘bertumbuk’ dengan Tun, dia kata dah don’t care and not bothered anymore, nak fokus on winning…so do Tun and BERSATU, don’t bother Tun lagi ya. One down, hopefully he’s not suffering from amnesia and keep his words.

    Ya Tun, that’s the way keep on punching and jabbing them with that messy scandalous financial affairs facing Malaysia today till they got bored with anxiety and madness…the stealing of the people’s funds, the vanishing of RM42billion@1MDB, the putar belit RM2.6billion pak arab ‘donation’, the swap of Malaysia’s assets for China’s funds, the reap of the country’s rule of law, the manipulation of rule of law with iron fist, the harassment of civil societies by draconian-led authority etc etc. These are the “role call of shame”…words spoken by Robert Fisk appropriate for all the wrongdoings by the very person that Tun and us had hoped for to bring a better life to Malaysia.
    He failed so what we need now is a revolution for a complete change of a new government.

    Tun, by what I’ve read there’s some ‘drama’ in BERSATU, something to do with a woman. This is what I think. I Think when a woman willingly throws herself into politics or holds a high position in office or organisation, she’s bound to be under the watchful eyes of men. She’s always forced to be under-pressure, underestimate, discriminated, pushed around, looked down upon like some kind of low class specie. It’s not surprising at all, it’s still happening in this era of the new millennium. Everything she does, the way she moves, the way she dresses and make-up, the way she talks, is she too classy or to seductive, she never seem to fully satisfy the needs and criteria of the opposite. She’s some sort of a peculiar breed of a two-legged specie in high heels. What underlies appearances…are just physical appearances as seen by men. Judge a woman by the way she works honestly with her two bare hands to reach her dreams. Treat her as your equal partner and you’ll get sweet sweet serenade of both worlds.

    Tun, do you agree that man wants to be dominant and their main role in life is to defend territory. A woman do better when her sensitivity to protect, to survive is challenged. When a woman opted for something meaningful, her mission is not about politics or personality but it is about her call of her conscience, in this case to fight alongside Tun and BERSATU to bring back Malaysia her glory and dignity. Nobody is going to care who won or who lost the election if the country is destroyed.

    Tun, a woman who is quiet, shy and small in stature can be bold and had the courage of a lion, like your so sweet charming wife who stands up for her man. Why couldn’t her quietness be her strength? We need a woman who can stand up in a room of glowering men, who will not froze when attacked but fight like a true woman, now that’s what we called a serikandi.

    I hope the women in BERSATU stays united and be with BERSATU no matter what as Tun needs all men and women to stand by him in BERSATU because with togetherness we can be strong. Tun and BERSATU need you, your support, ideas and most importantly your devotion, love and courage to keep Tun living on.
    I hope BERSATU will not lose anyone so hardworking and loyal like tuan/puan faridina. I hope they stay beside Tun IN BERSATU no matter what obstacles they’re facing. May Allah Bless all in BERSATU. HIDUP BERSATU!

    May Allah Bless and Protect Tun and family Always. May Allah grant you great wealth in health, happiness and knowledge. Please take extra care in your safety and don’t forget to follow doctor’s orders. Thank you so much Tun.

  25. musato Dec 21,2016 10:28 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Wow! Best jugak bila dapat kesimpulan dalam mesyuarat tadi.

    Diskusi sangat bagus. Tapi tentulah saya kena tuju bila usulkan perbincangan mengenai kehadiran Tun di Bersih 5.

    4 orang lawan 1. Kena angguk je la saya malam ni.

    Isunya adalah kekurangan anggota ahli yang mendaftar di bahagian kami.

    Dan saya usulkan kenapa kurangnya orang yang berminat jadi ahli PPBM di kawasan kami.

    Keputusannya bahagian kami akan menjemput Tun untuk hadir ke majlis yang akan diusahakan secara rasmi nanti.

    Tun tahu saya di mana. Semoga Tun kelapangan untuk hadir. InsyaAllah kita jumpa di sana.

    Terima kasih Tun.

  26. WandyCaswady Dec 21,2016 7:51 PM

    Last but not least…

    “Do not be fooled by one who recites the Quran. His recitation is but speech, but look to those who act according to it”

    -Umar ibn al Khattab (may Allah be pleased with him)

    The Last Mission before Saidina Ali died… Is trying to get all people back to Quran and Hadith…

    “I order you to assist oppresed people, whether he is a muslim or not.”

    -Prophet Muhammad SAW (Pbuh)

  27. musato Dec 21,2016 7:49 PM

    Assalamualaikum Tun.

    Malam ni adalah kali pertama saya akan hadir mesyuarat parti politik.

    Memang saya tak berapa suka jugak nak sertai parti politik, tapi boleh dikatakan menghormati the legend of my doa, Tun Mahathir bin Mohamad, mana tahu pada satu masa akan datang kesukaan itu mari dengan sendiri.

    Tengoklah mana yang ada boleh saya bagi cadangan.

    Kebetulannya juga kumpulan tarekat Nasqanbadiyah di kawasan daerah saya turut bergiat aktif. Tentunya tarekat ini diluluskan oleh Majlis Agama Negeri.

    Mungkin ini masa yang sesuai dan tepat.

    Terima kasih Tun.

  28. faridina Dec 21,2016 6:27 PM

    Assalam Dearest Tun Dad,

    To my colleague Asahamat – spot on too bro!

    Wasalam and thank you Tun.

  29. zulu Dec 21,2016 6:02 PM

    Malaysians need Tun M’s service until the penchuri and his family kicked out…

  30. faridina Dec 21,2016 4:49 PM

    Assalam Dearest Tun Dad,

    To my friend Umranrc – spot on bro!

    Wasalam and thank you Tun.

  31. sibotak Dec 21,2016 4:35 PM

    91 yr old !
    Age is just a Figure Tun
    They must be Jealous and I am surprise yr age 91/92
    Standing Tall & Strong , You still have yr Mind intact
    Wow Tun … these is more than a bonuses & it worth more than 2.6 Billion
    Even yr old friend LKY at his age 80 plus LKY already trembling & shaking

    Najib ? Who ? Oh our PM ah ? I don’t think he last long
    Even he is to engage tight body guard , its not security threat that will kill him
    Fat guy like him will fall on his health

    It truly a Bonus , Tun
    The beauty is you made good use of yr time
    And it is Ibadah , it is Barakah , it is Rahmah
    Yet iDIOTS of them made funny comment

    I wonder what if you are like most of them ahem…ahem at yr age going to Batam Thailand or wherever Men’s paradise , you got the money, you even hav a click of the contact if you want to …. imagine Tun what curses be upon you then

    Inilah Melayu …itu lah macam mana Melayu nak maju
    Buat Ibadah sebaik baik ibadah kamu kutuk macam macam
    Sikit sikit nak tekan minyak..Tak tahuke Najib dah naikan harga minyak

    Anak tiri Najib joli duit kita sana sini , buat filem Lucah pula tu
    Kamu semua Anjing anjing tidak pun menyalak

  32. asahamat Dec 21,2016 4:28 PM

    Assalamualaikum wbt Tun

    Saya tidak mengikuti sangat
    prihal Ainina (?) Ketua Srikandi Bersatu. Cuma dari desas desus yg ada, prihal “benda2 dlm kain” telah dijadikan polimik dlman yg “tidak bijak”.

    (2) Pertama2, ahli2 Bersatu kena bijak utk nilai perkara2 yg boleh melunturkan keyakinan rakyat pd Parti setahun jagung ini. Dgn memperbesar2an perkara ini, apakah Bersatu akan terus teguh berpengaruh?

    (3) Kedua, Ainina ini, boleh tak buat sifat dendam. Awak kira MPT Bersatu. Top 10-20 of you. Maka jagalah tertib dlm berhujah. Hujah2 yg keluar dari hati yg sakit dan otak yg serabut, tidak membawa kita2 ke mana2. Cuba lihat Setan, kerana benci kpd manusia, akhirnya mereka jadi mahluk terlaknat. Ubahlah. Cakap saja fakta secara baik dan tumpu untuk memberi harapan kepada rakyat …

    (4) Biarlah Tun dan TSMY utk
    mengurus prihal perkara yg sedang dipersoalkan tentang Ainina ini. Ingatlah bila terlalu banyak pihak bercaturan dlm
    mengurus sesuatu hal, seperti di zaman Ali Abi Thalib, bila Aishah, Umayyah dan bbrp sahabat besar SAW terlibat, maka segala2nya jadi kucar kacir. Belajarlah dari sejarah Islam yg runtuh ….

  33. asahamat Dec 21,2016 3:55 PM

    Assalamualaikum wbt Tun.

    First thing first, Nazri ni fahaman keIslaman dia cukup tipis. Contoh adakah para petani yg sudah tua2 terus bertani itu bukan suatu amalan Akhirat?

    (2) Kedua, Tun tak perlu jaga cucu. Cucu2 Tun ibubapa mereka mampu dan boleh jaga. Mungkin Nazri, perlu rehat dan tumpu buat anak dgn bini baru saja kot.

    (3) Tun, your task now is to care anak, cucu, cicit dan piut rakyat Negara ini termasuklah cucu cicit piut Najib MO1 dan Nazri. Tun teruskan tanggungjawap yg jauh lebih mulia dan diperlukan ini.

    Semoga semua terus berjuang sehingga akhir hayatnya …

  34. umranrc Dec 21,2016 3:13 PM

    Salam Tun,

    Mohon laluan untuk berbicara dengan Tuan/Puan Faridina.

    Jujur sejujurnya, apabila saya menghadiri perjumpaan PPBM di Shah Alam tempoh hari, ada sesuatu perkara yang saya berasa ada sedikit kurang senang.

    Dalam kebenaran ucapan-ucapan yang dilontarkan, ada juga seorang dua wanita dalam lingkungan lewat tiga puluhan yang tidak bertudung serta berpakaian agak ‘sofisticated’ berlegar di hadapan barisan pertama para hadirin. Mereka kelihatannya seperti sibuk mempersiapkan atur cara majlis. Apabila saya perhatikan mereka, kerana Allah saya sebut ni, terdetik didalam hati ni sesuatu ‘salah sangka’, apakah mereka-mereka ini benar-benar ingin berjuang untuk membetulkan arah tuju Negara? Pada pandangan saya ketika itu, ianya lebih negatif dari positif. Politik ini pelbagai.

    Setahu saya, jika kita mendaftar apa juga persatuan hari ini, ahli jawatan kuasa penaja akan diberikan tanggungjawab sekurang-kurangnya 90 hari untuk menerajui persatuan yang baru ditubuhkan itu. Seterusnya Perhimpunan Agung boleh dilangsungkan untuk penentuan ahli jawatan kuasa tetap secara undian. Jika apa yang dikhabarkan oleh Tuan/Puan Faridina itu satu kenyataan, berkemungkinan ada yang ingin melobi jawatan tetap ini? Entahlah.

    Marilah kita terus-menerus berusaha untuk menjadikan Negara kita bebas RASUAH serta bebas PENCURI.

    Terima Kasih Tun.

  35. faridina Dec 21,2016 2:04 PM

    Assalamualaikum Ayahanda Tun,

    Anakanda rakyat mohon sedikit laluan ayahanda Tun untuk terkeluar topik seperenggan dua tetapi tidaklah terkeluar jauh sangat ada juga kena mengena sedikit dengan tajuk ‘Persaraan’ kali ini.

    Ayahanda Tun pada mula enggan menubuhkan parti baru selaras dengan prinsip ketaatan kepada UMNO walaupun pernah dipecat atau keluar dari UMNO.

    Dipendekkan cerita apabila UMNO ditransformasikan Al Jibby menjadi DUMBNO maka akhirnya Tun akur dan merestui pembentukkan sebuah parti baharu PPBM atau cukup dikenali dengan singkatan Bersatu.

    Nah apabila ini terjadi maka ramailah dari kalangan yang tidak berparti seperti kami mula menyahut seruan Tun menyertai PPBM.

    Namun mungkin lebih ramai yang menjadi ahli PPBM adalah bekas-bekas ahli UMNO sendiri al maklumlah pimpinan tertinggi PPBM juga terdiri dari bekas pemimpin UMNO peringkat tertinggi yang masih berpengaruh.

    Dipendekkan cerita sekali lagi dalam PPBM ada dua kelompok ahli ~ freshie dan seasoned.

    Pendekatan kedua-dua kelompok ini tentulah berbeza umpamanya;
    Freshie ~ Masuk solely kerana mahu berjuang bersama Tun M dan tidak mengejar apa2 jawatan sebab sudah ada karier sendiri di luar.
    Seasoned ~ Masuk mungkin kerana Tun M atau mungkin ikut boss lama atau mungkin mengintai peluang mendapatkan jawatan dalam parti baru ini.

    Harus diingatkan kami yang freshie ini tidak menggemari percaturan dalam sebahagian kelompok seasoned yang cuba membawa masuk budaya politik kotor jatuh menjatuh parti lama ke dalam parti baru ini.

    PPBM hari ini adalah parti 100 hari dan ambil iktibiar ini dan muhasabahlah diri masing2 kerana kami masuk PPBM dengan niat menjatuhkan DS Najib Razak bersama-sama Tun M dan BUKANNYA untuk menjatuhkan Ketua Srikandi PPBM Anina Saiduddin lantikkan Tun M sendiri.

    Buat pengetahuan Tun M sekiranya benar ura-ura memecat Anina Langkawi sebagai Ketua Srikandi PPBM maka kami sekeluarga akan mengambil pendekatan KELUAR dari parti 100 hari ini.

    Walaubagaimanapun kami akan terus berjuang menumbangkan Barisan Najis bersama-sama dengan ayahanda Tun tetapi hanya dalam konteks rakyat Malaysia prihatin tidak berparti.

    Kami pada mulanya agak keberatan memasuki sebarang parti tetapi diberi maklum pendekatan politik PPBM kali ini cukup berbeza dan dijamin keluar dari acuan dan politik kotor DUMBNO.

    Kami berdoa PPBM dijauhi dari budaya buruk parti DUMBNO dan recycle ini kerana sedarlah masa bukanlah dipihak kita dan bersatulah semula BERSATU.

    Akhir kalam kami memohon ampun dan maaf kepada ayahanda Tun jikalau perkara seperti ini kami terpaksa dedahkan kepada umum dan sekiranya semua di atas hanya khabar2 angin dan tiada kebenaran maka kami sedia dipecat dari parti.

    Wasalam Tun.

    p/s ~ Tak rela jadi dumb-dumb dan dipasakkan dengan budaya kotor keji ini dan jangan sekali-kali hendak mengotorkan kami freshie ini, ialah ibarat sehelai kain putih bersih sesuci-sucinya dalam politik nak habaq mai 🙂 .

  36. farz Dec 21,2016 1:22 PM

    Tun,

    Assalamualaikum. I am so proud to see that age does not stop a person from protecting his country. You are a true leader. This is after all part of your preparation for Akhirat as well. Do it For Allah SWT, to defend and protect us Malaysians, now and then. I believe this is your Jihad. Islam is a way of life. Orang yang paling baik adalah mereka yang paling banyak memberi manfaat kepada orang lain. Semoga Tun berdua mendapat rahmat Allah SWT sentiasa.

  37. Fender Dec 21,2016 9:53 AM

    Tun
    when people don’t like you to comment or criticise them, they just want to irritate you, just to be spiteful. What more now Tun has formed a new party to oppose them. Will you put them in jail for the corruption they committed when the opposition win the next GE? They think you will. They are fighting for their lives and loots to oppose anybody.

    I counted it a blessing that God has given me such long years as long as yours. Some seniors can be a pain but some are still very alert and sharp. You belong to the latter.

    Permit me to say you are wiser and your experience will count. Judging the success you have with the opposition parties, you do have a great part to play. Also Tun has to make sure you leave behind a legacy that Malaysians will remember and be grateful for.

    To replace this BN government in the next election is a mighty task and we do need God’s help. But we also have to make sure we replace them with the right people. Not just another racist and greedy UMNO brand of people. People with a history of wielding a Kris with racist slogan are definitely out. But do we have the courage to dissociate this kind of people when they are in our midst?

    At your age, you have the energy and commitment to change and save Malaysia, go ahead and do what you have to do. You don’t have another chance just as most of us.

    If God allows me to live into my 90s, I would probably be doing things that I enjoy and leave all these politics to the next generations. It is because I might not care enough for the future of this country at that age. But Tun is Tun. You are different. Stubborn as they say but to us it is a good thing.

    May God bless you.

  38. Fariq Islam Dec 21,2016 6:18 AM

    Assalamualaikum, Tun.

    Our so-called transformation to be high income nation has dipped to be a fat dream. Our RM value keeps dropping against USD. Whilst, income per capita is measured in USD. In other words, we are poorer, instead of being richer.

    You were absolutely right for not implementing minimum wage rate during your era. When cost does not match with productivity, the business sector suffers. In turn, Rakyat suffer for less jobs offered and higher living cost as businessmen factor in higher wages in product pricing.

  39. Fariq Islam Dec 21,2016 6:12 AM

    Assalamualaikum, Tun.

    Retirement does not mean that one should let go everything that concerns the nation’s interest. Continuing to contribute ideas and comments on how to grow the nation is much complimented.

    Our nation needs check and balance mechanism. The ones in power need to be made alert that being authorized in election does not construe absolute power to control the nation’s resource as he wishes.

  40. z2z Dec 21,2016 2:45 AM

    Thank you Tun. You can certainly choose not to bother about Najib and his excesses. You can certainly live a carefree life knowing you have done more than your fair share of duty to Malaysia and her people. You can certainly enjoy your well deserved retirement and spend time with your grandchildren.

    But you did not. Because you don’t want to see the country destroyed in the hands of a man whose greed has no bounds, whose knows no shame, who has no dignity and honour, one who is ruthless and evil. You can’t bear to see the country you built up destroyed by a monster who is implicated with several murders.

    You sacrificed your comfortable retirement, your standing in Umno, your sons political career and business interests because Malaysia is being driven to destruction.

    I hope more people will see past the old transgressions, hurt and personal suffering you caused them and look at the bigger issue. Malaysians are suffering now. Please work with Tun to get rid of the cancer.

  41. SL998 Dec 21,2016 2:32 AM

    Dear Tun M
    Today, Najib is still going stronger than ever is because of your doings. You kicked Badawi and put Najib there and supported Najib 100%. He learned your skills and perfected it better than you did, such as setting up 1MDB, greased the palms of IGP, kicked out the head of justice, AG and replaced with his yes-man and shared some of his loots within UMNO, so that everyone supported Najib. You hope than Najib will then put your son (aka Boboi as known in UMNO). Unfortunately Najib is smarter than you and your son will not be a PM…sad

    SL

  42. Mat.Tandang Dec 21,2016 12:33 AM

    Salam Tun,
    Sambil2 tunggu bekalan air ni, jengok2 2 posting tun dah masuk, best tun,
    Kesihatan tun terletak pd disiplin cara makan tun,Tak terikut kami 1jam hingga 2jam Tak minum air lps makan fuhh…
    Ditakdirkan tuhan tun panjang umur untuk membela nasib rakyat Malaysia…

  43. sibotak Dec 21,2016 12:01 AM

    Allahuakhbar ! Allahuakhbar ! Allahuakhbar !

    I always repeat , Yes Tun you are the Chosen one
    No Man will rest in Peace if they could not see their children united
    A dying man will be unhappy if their children breaks into pieces just because of Duniawi
    End day , We be the best we can be , Allah decides on every as what he has written
    Allah is our Best Tour Agent
    He has arrange our itinerary & has set our destination
    You have done yr part , the best as in our eyes
    We are Greatful to have a Legendary Honorable Leader such like you
    A Big Thank you ,Tun

    Najib simply A Waste to Malaysia
    He is never at Peace
    He is much heavily guarded among our PM before in History
    He was never even been respected among World Leader especially from Middle East
    I myself do not respect Najib

    Let us now focus on BERSATU
    We will make BERSATU UNTUK SEMUA
    BERSATU will stand for Malaysia

  44. rimba.emas Dec 20,2016 11:32 PM

    Salam Tun.

    1. Tun hanya bersara dari menjadi PM atau bekerja dalam kerajaan Malaysia. Tidak semestinya Tun juga perlu bersara dari bercakap atau menulis tentang seorang PM atau kerajaan yang ada sekarang.

    2. Contohnya penulisan dalam chedet sudah lama Rimba Emas ikuti kerana Tun seorang yang handal menulis yang bukan hanya diguna untuk membicarakan perkara tentang PM dan kerajaan sekarang ini tetapi juga dalam berbagai perkara atau tajuk.

    3. Penulisan Tun dalam ‘chedet’ telah mengajar Rimba Emas untuk bertindak balas tentang sesuatu perkara yang sebelum ini satu KEPAYAHAN untuk di buat.

    4. Tidak kepada Tun penulisan adalah nampak begitu senang sekali sehingga bertali arus tidak habis idea tercurah. Adakah bidang ini juga akan ada orang mahu Tun berhenti atau bersara ?.

    5. Dulu Rimba Emas dan semestinya Tun tidak pernah memgkritik PM atau Parti UMNO tetapi kenapa kini kami kritik . Jangan keluar pendapat dari diri anda sendiri kerana yang lebih tahu adalah dari hati tuan punya diri itu sendiri.

    6. Kami berubah pendapat tentang PM bukan kerana fitnah tetapi kepercayaan dengan bukti yang di yakini oleh kami akan perbuatan buruk telah di lakukan .

    7. Melindungi penjenayah kerana harta atau pangkat bagai menuhankan seorang ketua untuk di sanjunggi dan disembah umpama perbuatan manusia jahiliah.

    8. Semua perbuatan atau pekerjaan yang di tuntut agama tiada noktah atau mengenal erti persaraan kalau boleh di bawa sehinggalah kita berada di dunia atau alam yang lain.

    Wallahua’lam

  45. RD. Dec 20,2016 11:06 PM

    Thank You Very Much Tun for everything, including what you’re doing now…. i.e, to evict the current Klepet regime.

    “… being too close to Jho Low, a total outsider etc.”

    It seems the tribulation from previous episodes of soliciting dubious cronies in government businesses such as Razak Baginda & Deepak Carpet had not deterred our Klepet-warrior from ‘being too close’ to yet another dubious character… more amazing… since the inception of TIA December 2008, when he was still deputy to the sleepy PM.

    The fall-out from associating with Razak Baginda is still haunting him, his party and the government today, after more than 10 years… now from Australia’s Immigration detention center. Apart from wasting hundreds million Ringgits of Rakyat’s money paying commission, he wasted even more money to negate negative implication from Australia.
    Even the image of Islam was not spared. The fugitive convicted murderer had to be videoed wearing a ketayap (Muslim skull-cap) to rebut that damning allegation of his involvement or more exactly…’who gave those orders to exterminate’.

    On the other note… if these dubious character are Najib’s cronies… then, there are no hint of ‘Rakyat diDahulukan’, whatsoever.

    At least with Tun Dr.M’s cronies… tens of thousand Malaysians could earned a living, working for them. The gomen too, collected millions or billions in-form of taxes from their wealth and business empire.

  46. WandyCaswady Dec 20,2016 9:35 PM

    ﻭَٱﻟَّﺬِﻳﻦَ ءَاﻣَﻨُﻮا۟ ﻭَٱﺗَّﺒَﻌَﺘْﻬُﻢْ ﺫُﺭِّﻳَّﺘُﻬُﻢ ﺑِﺈِﻳﻤَٰﻦٍ ﺃَﻟْﺤَﻘْﻨَﺎ ﺑِﻬِﻢْ ﺫُﺭِّﻳَّﺘَﻬُﻢْ ﻭَﻣَﺎٓ ﺃَﻟَﺘْﻨَٰﻬُﻢ ﻣِّﻦْ ﻋَﻤَﻠِﻬِﻢ ﻣِّﻦ ﺷَﻰْءٍ ۚ ﻛُﻞُّ ٱﻣْﺮِﺉٍۭ ﺑِﻤَﺎ ﻛَﺴَﺐَ ﺭَﻫِﻴﻦٌ

    Waallatheena amanoo waittabaAAathum thurriyyatuhum bieemanin alhaqna bihim thurriyyatahum wama alatnahum min AAamalihim min shayin kullu imriin bima kasaba raheenun

    And those who believed and whose descendants followed them in faith – We will join with them their descendants, and We will not deprive them of anything of their deeds. Every person, for what he earned, is retained.

    Quote from the Holy Qur’an: At-Tur (52:21)

    #muslimpro muslimpro.com

  47. JPB Dec 20,2016 9:13 PM

    Salam Ayahanda Tun.

    A very good evening to you Sir.

    The fact that there are some ministers, who can say such unprofessional and disrespectful words to anyone let alone a person of your age and stature spells out the dire situation we are in today.

    We are all helpless and struggling with the burdens of the rising costs of living. We really look up to you to help us battle this situation.

    In a solemn way, we need you to UNDO what you did by putting a conniving viscous self centered individual at the helm of this beautiful country.

    Do keep doing what you are doing. We pray you have a healthy and long life ahead of you.

    Thank you.

    JPB

  48. Kaplakata Dec 20,2016 9:04 PM

    Sbb Tun M nak jaga anak cucu cicit la… Tun M tak pernah putus asa memperjuang nasib rakyat, dr terus dizalimi oleh Najib dan kuncu2nya… (termasuk la si Nazri nie)

  49. umranrc Dec 20,2016 8:45 PM

    Salam Tun,

    Dipendekkan cerita, Tun telah gagal untuk mengelakkan diri dari “KSM” i.e. “Kerja Sampai Mati”. No, this is definitely not my words, this is yours prior to leaving the PM’s office.

    Insya Allah, we will see the light at the end of the tunnel. Dimmed it maybe today, but as we continue to crawl through, the brighter it’ll be.

    Now, for the city and town dwellers, we can safely say 80 to 90% knows what is going on… our biggest hurdle is still on those who resides in luar bandar. Need to actively provide talks even at the smallest kampung area… a big asked I must say.

    Terima Kasih Tun.

  50. Tun Perak Dec 20,2016 8:39 PM

    Assalamualaikum,

    Dalam kesipuan, Penyimpan Mohor-Mohor Besar tersipu-sipu kerana cerita mengenai sikap buruk siku beliau untuk mencipta kesipuan mantan Perdana Menteri Malaysia di ketahui ramai.

    Bagi siapa yang tidak tahu , buruk siku bermaksud , “Mengambil semula barang yang telah diberi” Dalam situasi ini, barang = undangan.

  51. Jason Bourne Dec 20,2016 8:31 PM

    Salaam Tun.. There was a time about 20 years ago when i used to hate and despise you so much for what you did to Anwar Ibrahim and his family. I am not a great fan of him but i just could not stomach they way how you tore him apart. But that is all behind me now. You have made your amends and i believe the man you destroyed has forgiven you. So who am I to still be angry with you?

    Today, you are my hero. Only you dare stand up to this Beast called Najib and can still get away with it. I would be crying my eyeballs out for days if you “go” before we – the rakyat – could get rid of him first for there would not be anyone else in this world that i see who can step into your large shoes to help us in the way only you could.

    May Allah keep you in His care, and continue to grant you the strength and tenacity to help us get rid of the Beast.

  52. ismadi Dec 20,2016 7:03 PM

    Salam Tun

    Semoga Allah swt memberikan kekuatan dan perlindungan. Semoga mendapat RahmatNya.

    Malaysia masih memerlukan idea dan sumbangan Tun. Alhamdulillah, Tun masih kuat.

    Najib perlu di turunkan dan pilihan yang ada hanya tinggal pilihanraya.

    Saya percaya Najib amat takutkan pilihanaya hari di mana dia, UMNO dan BN akan diistiharkan kalah.

    Di pihak Tun, diharap dapat menentang persempadanan parlimen yang amat mencurigakan dan tidak adil.

    Diharap dapat dielak penipuan di dalam p raya dan juga dapat dikesanpenipuan sekiranya ada sebelum sesuatu kawasan itu diistiharkan pemenangnya.

    Sibuk UMNO/BN yang menyatakan mereka tidak akan kalah. Mereka telah meminggirkan isu 1MDB dan berharap ia akan menjadi isu berulang yang akan membosankan rakyat.

    Diharap Pasukan Tun dan TSMY berusaha menerangkan dengan jayanya kepada rakyat supaya mereka ketahui Negara ini sedang diterajui oleh Pencuri.

    Wasalam wbt.

  53. faridina Dec 20,2016 7:02 PM

    Assalam Dearest Tun,

    Yes Sir, to cut a long story short, you should not retire until the infamous kleptocrat retires to Sg. Buloh Hotel.

    Wasalam Tun.

  54. Kenny_ng81 Dec 20,2016 6:06 PM

    Thank you very much Tun for doing the “something” for the country.

Leave a Reply